Sockerberoende

(Sorry för ännu ett långt inlägg om hälsa/träning, men det är faktiskt ett av mina största intressen ;))
När folk får veta att jag inte äter socker eller snabba kolhydrater (bröd, pasta, vitt ris osv) sex dagar i veckan så frågar dom ofta varför, och hur jag klarar det. Sanningen är att jag inte tycker att det är lika gott längre, för jag är inte längre beroende av socker. Förklaring: 
Snabba kolhydrater förvandlas till socker i kroppen, och ger dig snabb energi. Det gör att även fast du inte äter socker i form av godis på vardagar, så kan du fortfarande vara sockerberoende, alltså beroende av snabba kolhydrater som förvandlas till socker i kroppen. 
När jag slutade att äta snabba kolhydrater så fick jag ofta lätt huvudvärk, och jag trodde att det kanske berodde på att jag åt för lite. Men efter ett tag försvann huvudvärken, och efter att ha läst lite om sockerberoende, så har jag lärt mig att det är ett abstinenssymptom. Kroppen skriker efter socker. 
Så nu, när jag inte längre är beroende av sockret så har jag upptäckt att det inte är lika gott. Smågodis är alldeles för sött för mig i de flesta fall, bröd och pasta smakar inte speciellt gott, och glass och liknande lever sällan upp till mina förväntningar. Det var bara gott för att jag var beroende, på samma sätt som cigaretter är gott för någon som röker... 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0