Gitarr - Nybörjartips

Jag vet att det är många som gärna skulle vilja kunna spela gitarr, men som inte vet var de ska börja. Så jag hade tänkt ge er ett par tips ;)
Jag fick min första egna akustiska gitarr på min trettonårsdag, men spelade lite redan innan. Den första låten jag lärde mig var Knocking On Heavens Door. Den har bara tre av de lättaste grundackorden, som finns med i otroligt många låtar. Ackorden heter G, Em och D. (Man kan även byta ut Em mot Am eller Am7, men Em är det vanligaste nybörjar ackordet.)
Länk till text och ackordordning i Knocking On Heavens Door av Bob Dylan.
Min första elgitarr köpte jag i höstas. Den första låten jag började lära mig var Holiday av Green Day, perfekt nybörjarlåt, har i princip bara powerackord och ett hyfsat okomplicerat solo. Ett bra tips om man är sugen på att börja lära sig elgitarr!
Länk till text och tabulatur till Holiday av Green Day.

Kommentarer
Postat av: henny

fin blogg!

2012-01-07 @ 20:53:26
URL: http://hennypedersen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0